به گزارش مشرق، روحالله عباسپور با بیان اینکه در سال 93 پرداخت 10 هزار میلیارد تومان یارانه به بخش تولید مصوب شده بود که این رقم برای سال جاری به 5 هزار میلیارد تومان رسید، اظهار داشت: طبق اعلام اخیر سازمان مدیریت قرار بود 200 میلیارد تومان یارانه به بخش صنعت پرداخت شود اما ظاهراً این رقم نیز باز هم آب رفته است.
وی توضیح داد: به گفته معاونان وزیر صنعت، مسئولان سازمان مدیریت اعلام کردهاند که توان پرداخت 50 میلیارد تومان یارانه به بخش صنعت را دارا هستند، نه 200 میلیارد تومان.
وی در ادامه با اشاره به رکود شدید در بازار خودرو و مشکل تولید شرکتهای خودروساز، گفت: برخی مسئولان دولتی دلیل این مسئله را تشکیل کمپینهای تحریم خرید خودروهای داخلی عنوان می کنند اما باید به آنها گفت که دلیل این مسئله انتظاراتی است که دولت برای مشتریان بازار خودرو ایجاد کرده است.
عباسپور تصریح کرد: دولت این موضوع را مطرح کرد که بعد از توافق هستهای در حوزههای مختلف از جمله خودرو شاهد کاهش قیمت تمام شده، افزایش کیفیت و سرمایهگذاری خارجی خواهیم بود، در نتیجه این انتظار در مردم ایجاد شد که بتوانند خودروهای با کیفیت بالا و قیمت پایین بخرند.
وی افزود: به این ترتیب مردم برای خرید خودروهای بهتر منتظر ماندند و در انتظار عملی شدن وعدههای دولت برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت هستند.
عباسپور با بیان اینکه در این شرایط، خودروسازان نیز محصول باکیفیت به مردم ارائه نمیکنند، گفت: این مسائل باعث تشدید رکود در بازار خودرو شده است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به طلب شرکتهای قطعهساز از خودروسازان، گفت: بدهی خودروسازان به تولیدکنندگان قطعه رقم بزرگی است ولی قطعهسازان از ترس اینکه در بازار انحصاری خودرو با مشکل تولید و عدم سفارش خودروسازان روبهرو شوند، موضوع طلبشان از شرکتهای خودروساز را به صورت جدی مطرح نمیکنند.
وی همچنین با اشاره به مطرح شدن بحثهایی در مورد احتمال افزایش تعرفه واردات خودرو، گفت: حمایت از تولیدات داخل ضروری است اما این حمایت نباید طوری باشد که باعث سوء استفاده تولیدکنندگان شود.
وی ادامه داد: مطرح کردن بحث هزار برابر شدن تعرفه واردات خودرو عقلانی و منطقی نیست، حمایت از تولید داخل و کارگران منطقی است ولی در عین حال، خودروسازان نباید سوء استفاده کنند و با یکهتازی و برخورداری از بازار انحصار هر طور که میخواهند عمل کنند و خودرو بیکیفیت به مردم ارائه کنند.
وی توضیح داد: به گفته معاونان وزیر صنعت، مسئولان سازمان مدیریت اعلام کردهاند که توان پرداخت 50 میلیارد تومان یارانه به بخش صنعت را دارا هستند، نه 200 میلیارد تومان.
وی در ادامه با اشاره به رکود شدید در بازار خودرو و مشکل تولید شرکتهای خودروساز، گفت: برخی مسئولان دولتی دلیل این مسئله را تشکیل کمپینهای تحریم خرید خودروهای داخلی عنوان می کنند اما باید به آنها گفت که دلیل این مسئله انتظاراتی است که دولت برای مشتریان بازار خودرو ایجاد کرده است.
عباسپور تصریح کرد: دولت این موضوع را مطرح کرد که بعد از توافق هستهای در حوزههای مختلف از جمله خودرو شاهد کاهش قیمت تمام شده، افزایش کیفیت و سرمایهگذاری خارجی خواهیم بود، در نتیجه این انتظار در مردم ایجاد شد که بتوانند خودروهای با کیفیت بالا و قیمت پایین بخرند.
وی افزود: به این ترتیب مردم برای خرید خودروهای بهتر منتظر ماندند و در انتظار عملی شدن وعدههای دولت برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت هستند.
عباسپور با بیان اینکه در این شرایط، خودروسازان نیز محصول باکیفیت به مردم ارائه نمیکنند، گفت: این مسائل باعث تشدید رکود در بازار خودرو شده است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به طلب شرکتهای قطعهساز از خودروسازان، گفت: بدهی خودروسازان به تولیدکنندگان قطعه رقم بزرگی است ولی قطعهسازان از ترس اینکه در بازار انحصاری خودرو با مشکل تولید و عدم سفارش خودروسازان روبهرو شوند، موضوع طلبشان از شرکتهای خودروساز را به صورت جدی مطرح نمیکنند.
وی همچنین با اشاره به مطرح شدن بحثهایی در مورد احتمال افزایش تعرفه واردات خودرو، گفت: حمایت از تولیدات داخل ضروری است اما این حمایت نباید طوری باشد که باعث سوء استفاده تولیدکنندگان شود.
وی ادامه داد: مطرح کردن بحث هزار برابر شدن تعرفه واردات خودرو عقلانی و منطقی نیست، حمایت از تولید داخل و کارگران منطقی است ولی در عین حال، خودروسازان نباید سوء استفاده کنند و با یکهتازی و برخورداری از بازار انحصار هر طور که میخواهند عمل کنند و خودرو بیکیفیت به مردم ارائه کنند.